Zbadaliśmy podejście Polaków do marketplace’ów

Zbadaliśmy podejście Polaków do marketplace’ów

 

O marketplace’ach, czyli wirtualnych platformach oferujących towary od różnych sprzedawców, coraz częściej mówi się jako o przyszłości e-commerce. Postanowiliśmy zbadać, jak korzystają z nich Polacy. W których z nich kupują i jakich produktów najczęściej tam szukają? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania. 

Według naszego raportu „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”, z tego typu wirtualnych platform korzysta już 72 proc. Polaków. Wśród nich znalazło się najwięcej osób z dochodem zaczynającym się od 4 000 zł netto w górę (90 proc. wskazań w grupie zarabiającej od 4 000 do 4 999 zł na rękę) oraz pochodzących z małych miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81 proc.). Z wyników badania można wywnioskować również, że z marketplace’ów chętnie korzystają ankietowani w wieku od 18 do 59 lat.

Niespełna 30 proc. Polaków przyznało, że nie kupuje na takich platformach. Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów (62 proc.). To jednak nie wszystko, czego możemy dowiedzieć się w pierwszej części raportu. Początkowy rozdział odpowiada również na pytanie, z jakich marketplace’ów korzystamy – tutaj przewagę uzyskało rodzime Allegro z 89 proc. wskazań – oraz czym zazwyczaj kierujemy się wybierając zakupy na konkretnej platformie.

Druga część materiału pokazuje zalety i wady marketplace’ów, widziane oczami ich użytkowników. Jak się okazuje, najbardziej cenimy tego typu platformy za to, że mogą one znacznie ułatwić i usprawnić zakupy w sieci. Wskazują na to odpowiedzi najczęściej wybierane przez kupujących w marketplace’ach, takie jak oszczędność czasu (44 proc.), niższe ceny produktów (37 proc.) oraz wygoda (36 proc.). Nie jesteśmy jednak obojętni na wady tego sposobu kupowania. Do najczęstszych z nich, według respondentów naszego badania, należą oferowanie niskiej jakości towarów przez niektórych sprzedawców (47 proc.), ograniczony kontakt ze sklepem i trudność w rozróżnieniu poszczególnych sprzedawców (w obu przypadkach po 25 proc.).

Trzeci rozdział został poświęcony zakupom, które najczęściej robimy na tego typu platformach. Jak wskazują wyniki naszego badania, jest to przede wszystkim odzież (46 proc.). Na drugiej pozycji znalazło się obuwie (31 proc.), a na trzeciej kosmetyki (27 proc.). Jak się okazało, marketplace’y są również pierwszym miejscem, do którego udają się ich użytkownicy w poszukiwaniu informacji o interesujących ich produktach (42 proc.). Wyżej znalazła się tylko wyszukiwarka Google (72 proc.).

A w jaki sposób płacimy na zakupach na takich platformach? Jak się okazuje, najczęściej z własnych środków (93 proc.). Mniejszy odsetek – 37 proc. – wskazał, że w ostatnim roku na zakupach w marketplace’ach posługiwał się kartą kredytową. W dalszej kolejności użytkownicy tych platform korzystali z płatności odroczonych (26 proc. wskazań) czy internetowego limitu odnawialnego (23 proc. wskazań).

Chcecie dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią naszego raportu.

Tagi:
ppw