Oszczędność czasu i konkurencyjne ceny produktów to największe zalety marketplace

Oszczędność czasu i konkurencyjne ceny produktów to największe zalety marketplace

 

Największe zalety marketplace’ów to oszczędność czasu klienta i konkurencyjne ceny produktów – wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Dostrzegamy jednak i wady takich platform. Według respondentów kupujących w marketplace’ach największą z nich jest słaba jakość towarów oferowanych przez część sprzedawców. Chcesz dowiedzieć się więcej o plusach i minusach marketplace’ów, a także zobaczyć jakimi produktami bankowymi Polacy posiłkują się na zakupach na tych platformach? Zapraszamy do lektury artykułu poniżej.

W dzisiejszym zabieganym świecie czas stał się osobną walutą. Nic więc dziwnego, że zajął pierwsze miejsce w zaletach marketplace’ów, wskazywanych w naszym najnowszym badaniu „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Aspekt ten był istotny dla wszystkich grup wiekowych, z czego najbardziej dla 40-49 i 50-59 latków. Na drugim miejscu znalazły się konkurencyjne ceny produktów (37 proc.). Tę zaletę najczęściej wskazywały osoby w wieku 18-29 lat i seniorzy powyżej 60 roku życia. W dalszej kolejności respondenci kupujący w marketplace’ach zwracali uwagę na wygodę płynącą z tego, że podczas takich zakupów nie muszą szukać danego produktu na stronach różnych dostawców (36 proc.). Ten aspekt doceniały najbardziej osoby po 50 roku życia.

Za co jeszcze lubimy platformy typu marketplace? Choćby za dostępność wielu metod opłacania zamówień takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay (29 proc. wskazań). Było to najważniejsze dla respondentów przed 30 i 40 rokiem życia. Poza tym 28 proc. badanych zwróciło uwagę na dostępność towarów z różnych kategorii w jednym miejscu. Tę zaletę doceniali najbardziej ankietowani w wieku 50-59 i powyżej 60 lat. Co czwarty z nas zwrócił uwagę na większe poczucie bezpieczeństwa w kwestiach płatności i weryfikacji sprzedawców przez platformę (24 proc.). Miało to największe znaczenie dla 40-latków.

Zauważamy również wady marketplace’ów

Poza zaletami, postanowiliśmy poprosić respondentów kupujących w marketplace’ach również o wskazanie największych wad takich platform. Prawie połowa na pierwszym miejscu umieściła niską jakość towarów oferowanych przez część sprzedawców (47 proc.). Według zebranych danych najbardziej dokucza to 50-59 latkom. W dalszej kolejności respondenci zwracali uwagę na ograniczony kontakt ze sklepem, z którego pochodzą zamawiane produkty (25 proc.). Tego najbardziej brakuje 40-49 latkom. Zdarza się również, że mamy problemy z rozróżnieniem poszczególnych sprzedawców (25 proc.). Na tę trudność również zwróciła uwagę największa liczba 50-59 latków. Respondenci wspominali także o niedogodności wynikającej z różnego czasu dostawy towarów zamówionych w tym samym czasie (24 proc.). W tej grupie było najwięcej osób przed 30 i 40 rokiem życia.

W marketplace’ach często kupujemy za pomocą karty kredytowej i płatności odroczonych

Który produkt finansowy cieszy się największą popularnością na zakupach w marketplace’ach? Jak się okazuje jest to karta kredytowa. Co trzeci respondent kupujący na takich platformach odpowiedział, że w ostatnim roku opłacał nią zamówienie w marketplace (37 proc.). W dalszej kolejności posiłkowaliśmy się płatnościami odroczonymi (26 proc.) i internetowym limitem odnawialnym (23 proc.). Poza tym 18 proc. skorzystało w tej sytuacji z kredytu celowego, 16 proc. z ratalnego, a 15 proc. z gotówkowego.

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.