W pandemii co trzeci z nas częściej kupuje w sieci

W pandemii co trzeci z nas częściej kupuje w sieci

Pandemia koronawirusa doprowadziła do zmiany wielu nawyków w życiu Polaków. Jednym z nich jest sposób w jaki robimy zakupy. Według raportu „Polaków portfel własny: zakupy w dobie pandemii” przygotowanego przez  Santander Consumer Bank, w obecnej sytuacji epidemiologicznej co trzeci z nas częściej kupuje online (36 proc.).

Jak można się spodziewać, kanał online w czasach pandemii jest chętniej wybierany zwłaszcza przez osoby młode, najlepiej obeznane z technologią. Obecnie z większą regularnością korzysta z niego ponad połowa osób przed 30-stym rokiem życia (60 proc.).

Do tego sposobu robienia zakupów przekonali się także seniorzy, co może być związane z tym, że zamawianie przez internet daje im większe poczucie bezpieczeństwa niż wizyta w sklepie stacjonarnym. Podczas pandemii w sklepach internetowych liczba klientów w wieku 60-69 lat wzrosła aż o 14 proc. Taka forma robienia zakupów zyskała też m.in. wśród mieszkańców metropolii (z których 46 proc. zadeklarowało, że obecnie częściej kupuje w sieci).

- Pandemia wpłynęła na zmianę naszych nawyków zakupowych. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, już niemal co piąty z nas, planując okazyjne zakupy, brałby pod uwagę wyłącznie promocje w sklepach internetowych (19 proc.) – mówi Agnieszka Kociemska, Zastępca Dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich i Dyrektor Departamentu Produktów Konsumenckich I Sprzedaży z Santander Consumer Banku. – W obecnej sytuacji epidemiologicznej Polacy wolą unikać zatłoczonych miejsc i nie chcą być zależni od aktualnie funkcjonujących obostrzeń np. w galeriach handlowych – dodaje.

Polacy coraz częściej wybierają szybkie płatności internetowe

Trend online dotyka również sposobów w jakie Polacy opłacają zamówione przez siebie produkty. Według badania Santander Consumer Banku najpopularniejszą opcją są zdefiniowane przelewy internetowe np. PayU, Przelewy24 czy Paybynet (34 proc.). Na popularności zyskują również płatności BLIKIEM (27 proc.), z których najczęściej korzystają najmłodsi Polacy w wieku 18-29 lat (aż 56 proc. w tej grupie wiekowej). Co ósmy z nas sięga po kartę kredytową (13 proc.), która jest popularnym wyborem zwłaszcza wśród osób po 40. roku życia (21 proc.) i wśród mieszkańców metropolii (19 proc.). Natomiast z bardziej tradycyjnej opcji płatności gotówką przy odbiorze korzysta 32 proc. Polaków, najczęściej powyżej 50-tego roku życia (44 proc.).

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000