Co piąty Polak kilka razy w tygodniu korzysta z aplikacji mobilnych e-sklepów

Co piąty Polak kilka razy w tygodniu korzysta z aplikacji mobilnych e-sklepów

Polacy korzystają z aplikacji mobilnych sklepów internetowych najczęściej w celu sprawdzenia dostępności konkretnego produktu – wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Tę odpowiedź wskazało 56 proc. badanych. Co jeszcze robią za ich pomocą? Jakie zalety i wady aplikacji mobilnych e-sklepów dostrzegają na co dzień? Przeczytacie poniżej.

Z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”  wynika, że 21 proc. respondentów używa aplikacji mobilnych sklepów internetowych kilka razy w tygodniu. Najczęściej deklarowały tak osoby w średnim wieku 40-49 lat, mieszkańcy wsi oraz zarabiający 7000 zł netto lub więcej. Taki sam odsetek (21 proc.) stwierdził, że korzysta z takich aplikacji raz w tygodniu. Z kolei co szósty respondent używa ich kilkukrotnie w ciągu miesiąca (18 proc.). Co ciekawe, tylko 11 proc. badanych przyznało, że nie zagląda do nich w ogóle. 

Ankietowanych zapytaliśmy również o to, w jakim celu korzystają z aplikacji mobilnych sklepów internetowych. Okazało się, że ponad połowa respondentów odwiedza je, aby sprawdzić dostępność konkretnego produktu (56 proc.). Trochę mniej, bo 52 proc. ankietowanych poszukuje kodów rabatowych w aplikacjach mobilnych sklepów. Natomiast prawie połowa badanych przyznała, że korzysta z nich, aby śledzić swoje zamówienia (45 proc.).  

Zalety i wady

Jakie zalety aplikacji mobilnych najczęściej wymieniali ankietowani? Według naszego raportu najwięcej badanych wskazywało, że taka forma zakupów jest dla nich szybka i wygodna (62 proc.). Ponadto wielu ankietowanych odpowiedziało, że ceni sobie możliwość kupowania produktów i usług bez wychodzenia z domu (59 proc.). Co drugi respondent wskazał natomiast dostępność asortymentu sklepu w każdej chwili (50 proc.). 

A jakie wady posiadają aplikacje sklepów internetowych według naszych ankietowanych? Z badania wynika, że najbardziej przeszkadzają ciągłe powiadomienia (35 proc.). Niewiele mniej respondentów wymieniło problemy techniczne np. zacinanie się aplikacji (31 proc.). W dalszej kolejności badani wskazywali konieczność ciągłej aktualizacji oraz zajmowanie przez aplikacje dużej ilości pamięci (w obu przypadkach po 24 proc.).

Z jakich aplikacji mobilnych e-sklepów korzystamy najczęściej?

Jak pokazuje badanie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” najczęściej ankietowani korzystają z aplikacji mobilnych sklepów internetowych, które oferują odzież lub obuwie (57 proc). Następnie respondenci wymieniali kosmetyki (43 proc.), artykuły spożywcze, chemię gospodarczą (39 proc.), zabawki i artykuły dla dzieci (17 proc.) czy sprzęt sportowy (16 proc.). 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.