18 proc. Polaków korzystało z finansowania zewnętrznego przy zakupach online

18 proc. Polaków korzystało z finansowania zewnętrznego przy zakupach online

 

Już co szósty z nas skorzystał z finansowania zewnętrznego podczas zakupów internetowych – tak wynika z naszego badania zrealizowanego na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Do najczęściej wybieranych rozwiązań bankowych należały kredyt ratalny (53 proc.) oraz kredyt w karcie kredytowej (41 proc.).

Osoby, które najczęściej korzystały z finansowania zewnętrznego podczas zakupów online to ludzie w wieku 30-39 lat oraz osoby z wykształceniem wyższym. Z różnego rodzaju rozwiązań bankowych przy kupowaniu w e-commerce korzystało również aż 35 proc. respondentów z grupy zarabiającej 7000 zł netto lub więcej.

Kto najrzadziej korzystał z finansowania zewnętrznego przy zakupach online? Przede wszystkim osoby młode w wieku 18-29 lat (93 proc. nigdy tego nie robiło) oraz te w przedziale 60-69 lat (85 proc. nie sięgnęło po produkt bankowy w takim celu ).

A jakie formy finansowania zewnętrznego były wybierane najczęściej? Ponad połowa ankietowanych, która sięgnęła w przeszłości po taką pomoc postawiła na kredyt ratalny. Na drugim miejscu znalazł się kredyt w karcie kredytowej (41 proc.). Rzadziej respondenci wybierali internetowy limit odnawialny (5 proc.) czy kredyt gotówkowy (2 proc.). 

Po jaką formę finansowania najchętniej sięgnęliby Polacy? 

Jak wynika z naszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”, w obecnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej co siódmy badany byłby skłonny sięgnąć po finansowanie zewnętrzne w przypadku większego wydatku niż w przeszłości (14 proc.). Co by wybrali? Według badania, aby sfinansować większy wydatek, co trzeci badany zainteresowałby się kredytem ratalnym (31 proc.). Na drugim miejscu znalazł się kredyt gotówkowy (16 proc.), a na trzecim kredyt w karcie kredytowej (14 proc.).

W czasie rosnących cen Polacy ograniczają swoje zakupy. W razie nagłego wydatku warto mieć jednak świadomość, że pomóc mogą produkty oferowane przez banki. Takim przykładem jest karta ratalna, która umożliwia zakup danego towaru i jego spłatę co miesiąc w stałych, równych ratach. Można skorzystać również np. z naszego promocyjnego oprocentowania rachunku oszczędnościowego z 7,50 proc. na nowe środki do 200 000 zł. To dobra opcja dla osób, które chcą ograniczyć skutki związane z inflacją i np. z różnych powodów obawiają się inwestować pieniądze. 

Co dla Polaków jest najważniejsze podczas zakupów online? 

Połowa badanych odpowiedziała, że jest to możliwość porównania cen i znalezienie produktu w tej najbardziej korzystnej. 49 proc. wskazało różne opcje dostawy/odbioru towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym. Wysoko były również odpowiedzi takie jak szeroki asortyment produktów (40 proc.) oraz pozytywne opinie innych użytkowników (39 proc.). Dla co czwartej osoby istotny był łatwy proces zwrotu towarów. 

Kobiety i mężczyźni niemal w równym stopniu cenią sobie możliwość porównania cen produktów podczas zakupów online (w obu przypadkach ok. 50 proc). To najistotniejsza kwestia dla osób najmłodszych w wieku 18-29 lat. Seniorzy powyżej 70 roku życia  najczęściej wybierali odpowiedź związaną z różnymi opcjami dostawy towaru takimi jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym (56 proc. respondentów). Podobne wyniki można zauważyć wśród osób z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Ankietowani mieszkający na  wsi najbardziej cenią sobie za to możliwość porównania cen. Jest to również najchętniej wybierana odpowiedź przez osoby zarabiające najwięcej, od 7000 zł netto w górę – udzieliło jej 61 proc. badanych z tej grupy. Ankietowani zarabiający najmniej, poniżej 2000 zł netto, najczęściej wybierali różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym (65 proc.).