Jak Polak kupuje auto używane?

Jak Polak kupuje auto używane?

 

Zakup pojazdu z drugiej ręki to często tor przeszkód lub seria niespodzianek. Najczęściej nie wiemy, gdzie kupić, od kogo kupić i na co zwracać uwagę. Aby zminimalizować ryzyko kłopotów, warto poznać zwyczaje i doświadczenia innych kierowców, którzy mają to już za sobą.

Doskonałym źródłem wiedzy na temat realiów panujących na rynku samochodów używanych jest przygotowany raport „Polak kupuje auto używane”, który zawiera wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Multirent. Warto się z nim zapoznać przed zakupem „niesalonowego” auta, by sprawdzić, z czym zmagali się inni kierowcy i jakie strategie zakupu przyjęli.

Pytanie 1: Gdzie i od kogo?

Najważniejsze jest źródło. Samochód powinien pochodzić z takiego zaufanego i sprawdzonego. Jak to wygląda w praktyce? Aż 46% badanych kierowców szuka aut na portalach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, a 28% wśród znajomych. Ankietowani chętnie korzystają też z internetowych platform zakupowych – wskazało je 23% badanych. Oferty dealerów samochodowych i komisów przyciągają po 16% respondentów. Natomiast sklepy internetowe firm finansujących samochody wskazało 9% uczestników badania. 

Samo miejsce to jednak nie wszystko. Istotne jest też to, kto znajduje się po drugiej stronie transakcji. Aż 55% badanych skorzystało z oferty prywatnej, 17% odwiedziło autokomis, a 12% zaufało dealerowi samochodowemu. To o tyle zaskakujące, że u dealera mamy do czynienia z dokładnie sprawdzonymi autami, a podczas zakupu sprzedawca ma obowiązek poinformowania kupującego o całej historii pojazdu. Jednak dane pokazują, że Polacy mają więcej zaufania do transakcji zawieranych bez pośredników.

Pytanie 2: Jaki rocznik?

Polscy kierowcy sięgają raczej po auta co najmniej 10-letnie. W gronie młodych dorosłych (18-29 lat) największą popularnością cieszą się pojazdy, które mają od 13 do 15 lat (13% odpowiedzi) lub nawet starsze (22% odpowiedzi). Starsi konsumenci wybierają samochody 10-12 letnie.

Taki rozkład preferencji wynika najpewniej z poziomu zamożności kierowców. Osoby młodsze, które są dopiero na początku kariery zawodowej, decydują się na pojazdy starsze i tańsze. Pozostałe grupy wiekowe mogą już sobie zwykle pozwolić na nowsze roczniki.

Pytanie 3: Jak często znajdujemy ukryte wady?

Ilu polskich kierowców podczas ostatniego zakupu auta używanego spotkało się z praktyką ukrywania wad? Aż 45%! Badani musieli się mierzyć m. in. z fałszywymi deklaracjami o bezwypadkowości (47% wskazań), cofaniem licznika (41% przypadków) oraz niesprawną elektryką i błędami czujników (31%). Kupujący zauważali także problemy z lakierem, uszkodzenia silnika lub zły stan zawieszenia.

Raport „Polak kupuje auto używane” pokazuje, jak zwykle wygląda zakup auta w naszym kraju. Warto się zapoznać ze szczegółowymi wynikami badania i na tej podstawie wypracować własną – wygodną i bezpieczną – strategię zakupu.