Chcemy gwarantowanej darmowej dostawy przy zakupach online

Chcemy gwarantowanej darmowej dostawy przy zakupach online

 

Ponad połowa Polaków uważa, że najbardziej przydatnym ułatwieniem na zakupach w internecie jest darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu – wynika z naszego badania e-commerce „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Często wybierano również m.in. możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.). Respondentów naszego badania zapytaliśmy także o to, jakie produkty zdarzyło im się oglądać stacjonarnie przed zakupem w sieci. Chcecie dowiedzieć się, co odpowiadali? Jeśli tak, zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią artykułu. 

Darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu to najbardziej przydatne ułatwienie podczas zakupów w kanale online – tak odpowiedziało 64 proc. ankietowanych w naszym badaniu. W tej grupie było najwięcej kobiet, 20- i 30-latków oraz mieszkańców metropolii jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk. Badani często wskazywali również możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.). Ten czynnik miał podobne znaczenie dla obu płci. Dla co trzeciego respondenta istotna była informacja o terminie dostarczenia zamówienia przed zapłatą za towar (34 proc.). W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych między 40 a 49 rokiem życia i osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców. Dodatkowo co czwarty badany stwierdził, że największym ułatwieniem byłaby dla niego informacja o dostępności rzeczy przed włożeniem jej do koszyka (25 proc.). W dalszej kolejności 23 proc. ankietowanych wskazało możliwość zwrotu zakupionych produktów bez konieczności wypełniania formularza albo logowania się na konto w sklepie. Ponadto 16 proc. osób wybrało informację o czasie i formie gwarancji towaru, a 11 proc. opcję przedłużenia czasu na zwrot zamówienia. 

Co najczęściej oglądamy stacjonarnie przed zakupem w sieci? Prym wiodą buty i ubrania 

Od wielu lat jednym z trendów zakupowych jest tzw. odwrócone ROPO (research offline, purchase online). Co kryje się za tym pojęciem? Według definicji jest to występująca często tendencja do poszukiwania informacji i bezpośredniego kontaktu z produktem w sklepie stacjonarnym, aby następnie kupić go w sieci. W tym wypadku celem konsumentów jest zobaczenie lub przetestowanie na żywo jakiegoś towaru przed kupieniem go w internecie, przeważnie na atrakcyjniejszych warunkach cenowych. 

Co Polacy kupują w ten sposób? Jak wynika z naszego badania, głównie odzież i obuwie. 29 proc. respondentów zadeklarowało, że oglądało stacjonarnie ubrania i buty zanim nabyli je przez kanał online. Nieco rzadziej przed zakupem w sieci oglądamy „na żywo” sprzęt AGD (22 proc.), elektronikę jak laptop, komputer czy smartfon (21 proc.) i zabawki oraz RTV (w obu przypadkach po 17 proc.). Jeszcze rzadziej takie produkty jak kosmetyki i narzędzia (po 15 proc. w każdej z kategorii) czy książki (12 proc.). Co ciekawe, jedynie niewielki odsetek badanych przyznał, że kupuje w ten sposób meble – odpowiedział tak co dziewiąty ankietowany (11 proc.). 

Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Tagi:
ppw