Zadbanie o dobrostan pracowników chroni przed wypaleniem zawodowym

Zadbanie o dobrostan pracowników chroni przed wypaleniem zawodowym

 

Jak dowodzą badania rynkowe, coraz więcej pracujących Polaków odczuwa przemęczenie w związku z wykonywaną przez siebie pracą. Takie objawy mogą świadczyć o wypaleniu zawodowym. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji i zadbać o dobrostan pracowników? Opisujemy w artykule poniżej. 

Zadbanie o dobrostan pracowników wiąże się z podjęciem działań, które w pozytywny sposób wpłyną na ich samopoczucie. Aktywność w tym obszarze warto zacząć od przeprowadzenia anonimowego badania, które zmierzy obecny poziom well-beingu zatrudnionych i sprawdzi, jaki wpływ ma na niego atmosfera panująca w firmie. 

Wyniki takich ankiet stały się podstawą kilku inicjatyw realizowanych w naszym banku pod hasłem „Różni, ale równi”. Jedną z najważniejszych było zdefiniowanie zachowań niepożądanych i rozbudowanie narzędzi do ich eliminacji. W tym celu powołaliśmy tzw. ambasadorów dobrych relacji, których rolą jest udzielenie wsparcia, wysłuchanie i rozmowa nacelowana na rozpoznanie źródła problemu oraz wypracowanie komfortowego rozwiązania dla osoby, która zetknęła się z niepożądanym zachowaniem. Wśród nowych działań, które podjęliśmy znalazły się też szkolenia dla osób na stanowisku menadżerskim w zakresie rozpoznawania ukrytych konfliktów i sposobów ich rozwiązywania. 

Wiedza na pierwszym miejscu 

Co warto zrobić dalej? Przede wszystkim: dzielić się wiedzą. Edukacja pracowników to bardzo ważny element budowania ich dobrostanu. Dotyczy ona nie tylko sposobu reagowania na zachowania, które ochładzają i utrudniają relacje w zespole czy zasad prostej i efektywnej komunikacji, ale również działań prowadzących do rozwoju zawodowego np. oferowania zatrudnionym szkoleń prowadzonych przez ekspertów w swojej dziedzinie. Warto poświęcić także więcej uwagi edukacji liderów, czyli osób zarządzających pracą innych, w tym na zwiększanie świadomości w zakresie wpływu ich działań na środowisko w firmie i na zewnątrz. 

Jak robimy to u siebie? W naszym banku wyposażamy pracowników w wiedzę, która pozwala budować i rozwijać dobre relacje między członkami zespołów, ale również zapewniamy możliwości rozwoju. W tym celu organizujemy m.in. strefę wymiany wiedzy, gdzie pracownicy - występujący w roli trenerów wewnętrznych - prowadzą szkolenia wewnętrzne dla innych zatrudnionych. Ponadto udostępniamy platformę e-learningową Dojo z bogatą ofertą kursów i webinarów. Prowadzimy również program mentoringowy czy specjalny projekt dla osób stojących na czele teamów, pod hasłem „Zwinny lider”, który jest nastawiony na przywództwo oparte na wartościach, godzenie potrzeb ludzi z wymogami organizacji i unikanie hierarchizacji na rzecz pracy zespołowej.

Trzeba jednak pamiętać, że wsparcie w kształtowaniu dobrego i zdrowego stylu życia polega również na zapewnieniu pracownikom jak najlepszych warunków pracy. Tam, gdzie jest to możliwe, warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań np. opcji pracy zdalnej lub hybrydowej i elastycznego podejścia do godzin pracy tak, aby każdy mógł spokojnie połączyć je ze swoim życiem prywatnym. W przypadku pracy stacjonarnej bądź hybrydowej, warto zadbać o komfortowe strefy socjalne i miejsca do relaksu, gdzie zatrudnieni mogą oderwać się na chwilę od obowiązków zawodowych i dać umysłowi odpocząć. Można pomyśleć także o wyeliminowaniu problemów związanych z dotarciem do biura np. poprzez zapewnienie parkingu dla samochodów i rowerów, szatni do odświeżenia się dla rowerzystów czy nawet możliwości ładowania pojazdu elektrycznego. Z kolei pracownikom zdalnym można zaproponować np. budżet na doposażenie domowego biura.

Wsparcie emocjonalne pracownika jest nieocenione

Ostatnim, ale nie mniej ważnym punktem, jest udostępnienie pracownikom możliwości skorzystania z pomocy psychologicznej. W naszym banku działa specjalna infolinia, dzięki której każdy zatrudniony może porozmawiać z profesjonalistą i uzyskać wsparcie emocjonalne oraz pomoc w trudnej sytuacji. Podobne działania są szczególnie ważne po okresie lockdownu, izolacji i niepokoju, w którym żyliśmy przez ostatnie lata w związku z pandemią koronawirusa.

Nowa definicja sukcesu zawarta w „Karcie na rzecz Dobrostanu” wydanej przez WHO określa powodzenie w biznesie jako realizację polityki związanej z tworzeniem środowiska przyjaznego dla ludzi i planety. Warto mieć to na uwadze i dbać o dobrostan swoich zespołów poprzez bieżące monitorowanie i reagowanie na zgłaszane przez nich potrzeby. Zadowoleni pracownicy są bardziej zmotywowani, zaangażowani i efektywni, co przekłada się na dobre wyniki firmy, zmniejsza rotację
i zwiększa szansę na przyciągnięcie do niej nowych talentów.