Większość Polaków nie planuje dużych zakupów internetowych w okresie wyprzedaży

Większość Polaków nie planuje dużych zakupów internetowych w okresie wyprzedaży

 

Dużymi zakupami podczas wyprzedaży w Black Friday i przed świętami Bożego Narodzenia zainteresowanych jest 36 proc. Polaków. Większość jednak nie zamierza brać w nich udziału. Takie wnioski płyną z najnowszego badania naszego banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Jak inflacja i sytuacja gospodarcza wpłynęły na zakupy online? Zapraszamy do lektury poniżej.

Z zakupowego szaleństwa podczas wyprzedaży w Black Friday i przed świętami Bożego Narodzenia zamierza skorzystać co trzeci Polak. W tej grupie najwięcej jest pań oraz osób z najmłodszych grup wiekowych przed 30-stym i 40-stym rokiem życia. Na większe zakupy w tym okresie zamierzają się wybrać również respondenci z małych miast do 50 tys. mieszkańców.

Jednakże w badaniu zaobserwowaliśmy, że większość ankietowanych planuje wstrzymać się od większych zakupów pod koniec roku. W tej grupie jest najwięcej mężczyzn, seniorów powyżej 70-tego roku życia i mieszkańców dużych miast. Co ciekawe, polowania na okazje podczas tegorocznych wyprzedaży nie planuje również ponad 70 proc. respondentów zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę.

Co kupią ci, którzy zamierzają skorzystać z przecen? Jak się okazuje, najwięcej osób będzie na nich poszukiwać ubrań (45 proc.), zabawek (43 proc.) i kosmetyków (41 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się książki i e-booki (35 proc.), wyprzedzając elektronikę (19 proc.) oraz sprzęt AGD (16 proc.). Zdecydowanie mniej respondentów będzie poszukiwać RTV (6 proc.) czy biżuterii (5 proc.). 

Podczas inflacji zwracamy większą uwagę na ceny

Obecna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna sprawiła, że zmieniły się nawyki Polaków dotyczące kupowania w e-commerce – zaczęliśmy je bardziej analizować. 46 proc. respondentów porównuje ceny i szuka tańszych opcji w internecie niż w sklepach stacjonarnych. Podobny odsetek (45 proc.) ankietowanych ogranicza się do kupowania tego, co absolutnie konieczne np. ubrań na nową porę roku. Ponadto 37 proc. przyznało, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w sklepach internetowych, a 32 proc. deklaruje, że ich zakupy w kanale online są mniej impulsywne np. nie kupują rzeczy tylko dla poprawy nastroju. Dodatkowo 31 proc. ankietowanych twierdzi, że rzadziej zdarza im się zrobić nieplanowane zakupy i nie kupuje czegoś tylko dlatego, że jest na promocji. 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.