W święta propozycje kredytowe trafiają na podatny grunt

Raty na święta w Santander Consumer Banku

Boże Narodzenie to okres zwiększonego obciażenia domowych budżetów, a mimo to konsumenci decydują się w tym czasie na dodatkowe zakupy. Często dotyczy to towarów o większej wartości, nie zwiazanych bezpośrednio ze świetami. Sprzyjają temu atrakcyjne promocje, propozycje kredytów na zakup towaru i usług, czyli popularnych rat oraz chęć sprawienia prezentu całej rodzinie

Polacy chętnie w tym okresie korzystają z kredytu na zakup towarów i usług. Jak pokazuje badanie Santander Consumer Banku, wykonane na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”, 14 proc. respondentów przynajmniej raz kupiło coś na raty w okresie świątecznym. Do tego grona dołączy kolejny niecały procent badanych, którzy tego nigdy nie robili, ale planują taką formę zakupów w tym roku.

Rosnącą liczbę osób korzystających z kredytu na zakup towarów i usług, popularnie nazywanego ratami, potwierdzają dane Biura Informacji Kredytowej. W pierwszym półroczu 2018 r. wzrosła liczba zarówno kredytów finansujących sprzedaż ratalną, jak i kredytów gotówkowych. Co istotne, najbardziej wzrosła liczba udzielonych kredytów na niskie kwoty, czyli do 50 tys. zł.

To co zaskakuje to fakt, że zarabiający powyżej 5 tys. zł netto miesięcznie, coraz częściej kupują produkty na raty. Nie robią tego jednak z powodu braku środków. Zakupy ratalne są dla nich atrakcyjną formą finansowania. Na świąteczne zakupy na raty decyduje się już prawie 40 proc. najlepiej zarabiających.

Potwierdzają to nasze obserwacje i informacje uzyskiwane od klientów. Decydują się oni na kredyt na zakup towarów i usług nie dlatego, że w danym momencie nie mają możliwości sfinansowania zakupu z bieżących dochodów. Wybierają takie rozwiązanie, bo to efektywny sposób zarządzania płynnością domowego budżetu i szansa na skorzystanie z dobrej oferty banku – mówi Agnieszka Kociemska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Zarządzania Relacjami z Partnerami Biznesowymi Santander Consumer Banku.

Najwięcej osób wybiera finansowanie ratalne w okresie świątecznym w miastach od 250 do 500 tys. mieszkańców (18,2 proc.). Częściej tę formę finansowania zakupów wskazywali mężczyźni (17,1 proc.), niż kobiety (11,1 proc.). Największą grupę konsumentów deklarujących zainteresowanie zakupami na raty (co piąta osoba) znajdziemy w grupie wiekowej 40-49 lat. Najmniejszy odsetek korzystających z tej formy finansowania jest wśród osób po 70. roku życia (niecałe 10 proc.).

O BADANIU:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000