Jak Polacy kupują w e-commerce? Sprawdzamy w najnowszym raporcie

Jak Polacy kupują w e-commerce? Sprawdzamy w najnowszym raporcie

 

Właśnie ukazał się nasz kolejny raport z serii “Polaków Portfel Własny”: Polacy na e-zakupach 2021. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się nawykom Polaków w kanale online, który zyskał na popularności w związku ze zmianą przyzwyczajeń konsumentów wywołaną pandemią koronawirusa. Jakie tematy porusza raport? 

Pierwsza część w dużej mierze skupia się na ustaleniu profilu przeciętnego polskiego e-konsumenta. Ile ma lat, gdzie mieszka, ile zarabia? Są to istotne pytania z punktu widzenia nawyków zakupowych w tym kanale sprzedaży. Zauważyliśmy, że chociaż obecnie już ok. 80 proc. z nas kupuje w e-sklepach, robimy to z różną częstotliwością. Naturalnie, w e-commerce największą aktywnością wykazują się osoby z najwyższymi dochodami w przedziałach od 5000 do 6999 zł lub powyżej 7000 zł netto miesięcznie (w obu przypadkach powyżej 90 proc. wskazań). Z kolei najrzadziej na zakupy w sieci decydują się konsumenci zarabiający poniżej 2000 zł na rękę (63 proc.). Badanie wykazało również korelację między skłonnością do kupowania online, a poziomem wykształcenia ankietowanego. Zdecydowanie chętniej robią to osoby po studiach (90 proc. w porównaniu do 70 proc. badanych, którzy ukończyli edukację na szkole podstawowej lub zawodowej).

Drugi rozdział odpowiada na pytanie, co Polacy lubią kupować w internecie. Tradycyjnie okazuje się, że najwięcej z nas jest zainteresowanych zakupem odzieży (49 proc.), obuwia (30 proc.) i elektroniki (23 proc.), chociaż nie brakuje również ankietowanych, którzy wskazali na mniej oczywiste produkty, jak narzędzia (15 proc.) czy leki i suplementy (7 proc.). Może być to efekt szybko rosnących cen, a co za tym idzie zwiększonej potrzeby poszukiwania przystępnych ofert na towary, które wcześniej kupowało się stacjonarnie w lokalnych sklepach. 

W związku ze zwiększonym zainteresowaniem zakupami online, nawet w stosunku do mniej popularnych produktów w tym kanale sprzedaży, zapytaliśmy też Polaków o ich preferencje dotyczące sklepów internetowych. Nie zabrakło, więc pytania o zalety i wady kupowania w takim modelu oraz o to, na co najbardziej zwracają uwagę podczas takich zakupów. Jak się okazuje, większość z nas ceni sobie e-commerce za możliwość złożenia zamówienia w dowolnym momencie i za oszczędność czasu (32 proc.). Przeszkadza nam jednak fakt, że nie możemy dokładnie obejrzeć produktu przed wydaniem na niego pieniędzy (55 proc.). Największe znaczenie przy zakupach online ma dla nas natomiast cena towaru (54 proc.). Być może to jest powodem, dla którego najczęściej decydujemy się na poszukiwanie upragnionej rzeczy w marketplace’ach, gdzie najłatwiej o oferty nieobciążające naszych portfeli. 

Podejmując temat zakupów w sieci nie mogliśmy zapomnieć również o związanym z nim procesie realizacji i zwrotu zamówień. Odkryliśmy w ten sposób, że Polacy najbardziej lubią dostawy za pomocą paczkomatu (57 proc.), który prześcignął przesyłki kurierskie (39 proc.). Jest to zapewne związane z większym bezpieczeństwem takiego rozwiązania ze względu na brak kontaktu z osobą trzecią, co jest szczególnie istotne podczas nieustającej pandemii. Zbadaliśmy również najczęstsze przyczyny zwrotu towarów. Jak się okazuje, większość jest związana z brakiem możliwości obejrzenia produktu na żywo. Jak odpowiadali ankietowani zdarza się, że otrzymają ze sklepu niewłaściwy rozmiar zamawianej rzeczy (56 proc.). Co ósmemu zdarzyło się też dostać towar, który był uszkodzony lub niezgodny z opisem na stronie internetowej (12 proc.). 

W ostatniej części raportu skupiliśmy się na finansowaniu zakupów online. Usługi w tym zakresie rozwinęły się znacząco w ostatnim czasie, zwłaszcza od momentu pojawienia się pandemii, a zainteresowanie nimi jest szczególnie duże w okresie cyklicznych świąt zakupowych i przedświątecznych wyprzedaży. Najczęściej z takich produktów korzystają osoby w wieku 50-59 lat (23 proc.). Za najpopularniejszy uważa się kredyt ratalny, który wskazała ponad połowa ankietowanych. Badani odpowiadali też, że chętnie korzystają z karty kredytowej (28 proc.) czy limitu kredytowego (12 proc.). 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu: Raport_PPW_Polacy na e-zakupach.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1002.

 

Tagi:
ppw