Co szósty Polak na „kopertę” lub prezent dla państwa młodych przeznaczy powyżej 700 zł

Co szósty Polak na „kopertę” lub prezent dla państwa młodych przeznaczy powyżej 700 zł

 

Według naszego ostatniego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, wielu z nas wykazuje się hojnością w przypadku tradycyjnych „kopert” lub prezentów dla młodej pary. Ile obecnie bylibyśmy w stanie wydać na ten cel? Które z weselnych kosztów wydają się nam najbardziej obciążające? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami poniżej.

Czerwiec to środek sezonu weselnego. Przyjemność udziału w takich uroczystościach wiąże się jednak z pewnymi kosztami po stronie gości, z których często najwyższe są te związane z wartością „koperty” lub prezentu dla świeżo upieczonych małżonków. 

Ile przeznaczylibyśmy obecnie na ten cel? Jak pokazują wyniki naszego badania, już 16 proc. z nas podarowałoby parze młodej „kopertę” lub prezent o wartości przekraczającej 1 000 zł. W tej grupie badanych znalazło się najwięcej mężczyzn, mieszkańców wsi oraz zarabiających od 7 000 zł netto w górę. Patrząc na wiek, najczęściej odpowiadali tak respondenci w wieku 18-29 lat i ci powyżej 60 roku życia. 

Ponadto co szósty Polak (18 proc.) przeznaczyłby na „kopertę” lub prezent dla świeżo upieczonych małżonków od 701 do 1 000 zł. W tym gronie również przeważali panowie, a poza nimi także 40-49 latkowie i najlepiej zarabiający z dochodami od 7 000 zł wzwyż. Jednak trzeba zauważyć, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę. 

Dodatkowo 24 proc. ankietowanych wskazało kwotę w wysokości od 301 do 500 zł. Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób, zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat. 

Portfele uszczupla nie tylko sala weselna 

W badaniu zapytaliśmy ankietowanych również o to, które wydatki związane z organizacją wesela wydają im najbardziej obciążające finansowo. Pierwsze miejsce zajęły koszty związane z wynajęciem sali i cateringiem (83 proc.), drugie wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a trzecie zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.). 

W dalszej kolejności ankietowani wskazywali cenę zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.) oraz fotografa i kamerzysty (19 proc.). Co ósmy Polak wybrał dekorację sali i kościoła (13 proc.), a co dziewiąty wynajem samochodu dla pary młodej (11 proc.).

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.